Khamis, Mac 22

Suri Teladan: Kerjasama

Syeikh Muhammad Sa'id Ramadhan al-Buti menyebut kisah bidalan orang Arab. Di sebuah taman terdapat banyaknya pohon kayu, ada yang besar dan ada juga yang kecil. Mereka bersuka ria. Tiba-tiba suatu hari jatuh sebilah mata kapak menyebabkan semua pohon kayu menangis ketakutan. Hal ini demikian kerana sudah pasti mereka semua akan ditebang. Akhirnya mereka bertemu dengan pohon yang paling tua dan mengadu hal tersebut. Lantas jawab pohon yang tua dan mempunyai banyak pengalaman hidup seraya berkata:




 "Jangan takut dan jangan menangis. Sesungguhnya mata kapak tersebut tidak boleh menebang kamu selama mana kamu tidak memberikan dahan-dahan kamu untuk dijadikan hulu kapak."

Daripada Nu'man bin Basyir r.a, Rasulullah S.A.W bersabda:
"Gambaran kehidupan orang yang beriman dari segi kasih sayang, saling bersimpati, dan saling mencintai samalah seperti anggota tubuh yang jika salah satu daripadanya mengadu sakit, maka seluruh anggota yang lainnya tidak tidur malam dan demam."

Hadis ini Muttafaq alaih dan diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari dalam Kitab Adab 6011, Muslim dalam Kitab al-Bir 86, Imam Ahmad dalam Musnadnya 4/270.

-Dian Adni-


Tiada ulasan:

Catat Ulasan