Jumaat, Mac 23

Suri Teladan: Perancangan Yang Baik



Charles Luckman, seorang usahawan yang bermula daripada bawah dan selama 20 tahun berjuang untuk naik sedikit demi sedikit sehingga meningkat naik menjadi Presiden Syarikat Pepsodent Company, menerima gaji beratus ribu dolar setahun. Di samping itu, dia juga telah menghasilkan sejuta dolar untuk produknya. 

Charles Luckman sendiri mengatakan bahawa hampir tidak boleh dijumpai orang yang memiliki kemampuan kedua sepertinya.

Charles Luckman berkata:

"Sejauh mana yang saya ingat, saya biasanya bangun seawal pukul 5 pagi kerana pada waktu itu saya boleh berfikir dengan lebih baik, saya boleh merancang apa yang harus saya kerjakan hari itu. Merancangnya pula sesuai dengan kepentingannya. Mana yang paling penting harus dikerjakan terlebih dahulu, kemudian disusuli dengan yang penting, dan begitulah seterusnya."


Frank Bettger, seorang jurujual insurans yang paling berjaya di Amerika pula tidak penah menunggu hingga pukul 5 pagi untuk merancang harinya. Beliau akan merancang hari esok pada waktu malamnya. Beliau akan menentukan apa yang harus dicapainya pada keesokan hari dan menentukan seberapa banyak penjualan yang harus dibuatnya.




-Dian Adni-


Tiada ulasan:

Catat Ulasan